Joga, druhy jogy a pomôcky

Joga, druhy jogy a pomôcky

9. 4. 2020 9 min. čítania

Jogu môže cvičiť každý. Ale ako si vybrať tú správnu, ako začať a ako sa vôbec vyznať vo všetkých tých pojmoch? Všetko sa dozvieš v tomto článku.

Čo je joga?

Joga je systém cvičení psychosomatického charakteru, teda prepojenie fyzických a duchovných aspektov cvičení. Veľa začiatočníkov pri prvom kontakte s jogou využíva len jej fyzickú stránku, však joga je predovšetkým o prepojení tela s dychom, dychu s mysľou a nakoniec aj o prekonanie hranice mysle. Filozofiou jogy je prekonať nepravé ego, jednoducho odpútať sa od závislosti od existencie hmotného tela, ktoré je podľa nej zdrojom utrpenia a pracovať na duševnej spokojnosti a naplnenia.

Pre človeka je prvé stretnutie s týmto druhom cvičenia určite nezvyklé, nie je o počte opakovaní, ani o tom vydržať na silu čo najdlhšie v nejakej pozícii. Je hlavne o tom cítiť sa dobre, nájsť v sebe rovnováhu a pohodu, relaxovať svoju myseľ, uvoľniť sa. Ako si teda také cvičenie jogy predstaviť? Jogy existuje veľa druhov a tie najdôležitejšie z nich si popíšeme v nasledujúcich riadkoch.

Joga

Aké druhy jogy existujú?

Hatha joga 

Najčastejšie vyhľadávaná a cvičená, má rekonvalescenčné a terapeutické účinky. Jedná sa o vedomé konanie dychu a rozvíjanie a držanie jednotlivých ásan (pozícií tela). Dochádza tak k redukcii napätia a stresu, na odstránenie blokád fyzických i psychických môže pomôcť aj s podporou funkcie vnútorných orgánov či metabolizmu. Je vhodná pre širokú verejnosť i začiatočníkov.

Často môžete vidieť mužov i ženy v krkolomých pozíciách, nad ktorými zostáva rozum stáť. Hatha jogou možno totiž výborne zlepšiť mobilitu a ohybnosť svalov a šliach (ako samozrejme aj ďalšími druhmi jogy), čo je dobré aj pre silový tréning či akýkoľvek iný šport. Všetko je o pravidelnom a správne vykonávanom cvičení.

Vinyasa joga 

Dynamickejšia forma jogy. V tomto prípade sa už nejedná o držanie v jednotlivých ásánách, ale o plynulé presuny z jednej do druhej na vlne dychu. Nádych noha, výdych ruka, toto na hodine vinyasa budete počuť často. Môžeme ju chápať aj ako flow, pozície sú medzi sebou vzájomne prepojené a nadväzujú na seba. Je vhodná pre aktívnejší, prípadne fyzicky zdatnejších jedincov, ktorí už majú skúsenosti s hatha jogou a so základnými ásan.

Aštanga joga  

Fyzicky jeden z najnáročnejších typov jogy. Je podobná vinyasa, zostavy pozícií sa však neustále opakujú. Musím zdôrazniť, že stále nie je dôležité, koľkokrát človek jednotlivú zostavu zopakuje, ani ako rýchlo, každý jedinec cvičí v rytme svojho dychu naučenú zostavu a snaží sa dosiahnuť vyrovnaného stavu mysle (meditácie).

Kundaliní joga

Veľmi vhodná pre každodenné cvičenie. Táto jóga má jasne určené zostavy, každá však slúži k niečomu inému. Na každý váš problém, neduh i túžbu má táto jóga svoju zostavu. Preto je veľmi variabilná a je vhodná pre tých, ktorí hľadajú rýchle a hmatateľné výsledky.

joga

Týmto som vyčerpala základné rozdelenie druhov jogy tradičných foriem. Dostávam sa tak k modernejšiemu poňatie jogy a k jej novo vznikajúcim typom, na ktoré môžete naraziť pri výbere vhodnej lekcie pre vás v mnohých štúdiách.

Power joga

Rozvíja silu a ohybnosť tela, viac sa sústredí na telesnú schránku nášho tela. Zapája panvové dno a hlboký stabilizačný systém (core), preto slúži ako prevencia bolesti chrbta vo všetkých oblastiach chrbtice a k celkovému posilneniu všetkých svalov tela. Nezabúda sa však na prepojenie cvikov s dychom, čo je dôležité pri cvičení akéhokoľvek druhu jogy.

Hormonálna joga

Zostava cvikov z hatha a kundaliní jogy, ktorá trvá 30 minút a má pomôcť s produkciou a harmonizáciou hormónov. Môže odstrániť nepríjemné prejavy menopauzy, PMS (predmenštruačného syndrómu) či možno využiť aj ako pomocná liečba neplodnosti. 

Bikram joga 

Jóga cvičená v miestnosti vyhriatej na 42 stupňov, 90 minút. Jedná sa o sled 26 pozícií z hatha jogy, ktoré na seba plynulo nadväzujú (to je rozdiel oproti "hot joge", ktorá sa týchto pravidiel nedrží striktne, teplota môže byť miernejšia, trvanie lekcie je kratšie a pozície sa menia podľa ľubovôle cvičiteľa). Často sa človek môže dočítať o zaručenom chudnutí, vyplavovanie toxínov a pod. Po cvičení tohto druhu jogy. Avšak nikdy neboli dokázané tieto výsledky žiadnou štúdiou, vyššia teplota pri cvičení síce pôsobí zvýšené potenie, však na počet spálených kalórií vplyv nemá a toxíny účinne odbúrava vylučovacie a tráviaca sústava. Preto tento štýl jogy považujem za sporný a fyzicky menej zdatným jedincom, ktorí nie sú plne zdravie by som ho rozhodne neodporúčala.

joga

Všetky tieto základné druhy jogy možno cvičiť doma, okrem bikram jogy (pokiaľ teda nevlastníte saunu). Ak nechcete, nie je teda vôbec nutné začať s jogou v štúdiu. Dá sa začať cvičiť doma podľa videí (odporúčam kanál YogaWithAdriene, vhodný pre úplných začiatočníkov, Adriene je moc milá, jej angličtine ide krásne rozumieť a má zostavu pre každú príležitosť, každý level pokročilosti a každý prípadný problém).

Existuje samozrejme množstvo ďalších druhov jogy, ktoré sa medzi sebou vzájomne krížia a prepájajú. Za raritu považujem tzv. Nahú jogu (asi netreba ďalšieho vysvetľovania), ktorá sa síce môže zdať šialená, avšak je veľmi dobrá pre posilnenie sebavedomia a pre poznanie vlastného tela. V štúdiu ju pre pokoj duše ostatných nepraktizujte, ale v kľude si takto doma zacvičte! Môžete sa tiež stretnúť s tvárovú jogou, pri ktorej dochádza k zatínaniu a následnému uvoľňovanu svalov tváre, vďaka ktorému potom údajne dochádza k omladeniu a vypnutie pokožky, jej regeneráciu a čistenie.

joga 

Môžem tiež cvičiť jogu? A čo k tomu potrebujem?

Jogu môže (a mal by) cvičiť úplne každý, nerobí rozdiely vo veku, pohlavia, rasy, náboženstva či fyzickej zdatnosti. Jogu môžu praktizovať aj tehotné ženy, pre nich existujú samozrejme aj špeciálne lekcie. Stačí si teda len vybrať správny druh jogy k vašim potrebám, nájsť video a začať cvičiť doma. Je skvelé jogu praktizovať denne, vyhradiť si na nich aspoň 15-30 minút, zrelaxovať svoju myseľ treba hneď ráno pred náročným dňom, alebo naopak večer pre upokojenie. Častejšie cvičenie jogy je balzamom pre telo i dušu.

Ku cvičeniu určite odporučam kvalitnú podložku, ktorá nekĺže po povrchu parkiet či linea (alebo prípadne doma koberec). Cvičí sa naboso, alebo môžete využiť špeciálne ponožky či obuv na jogu. Oblečenie voľte to najpohodlnejšie čo máte, môže byť aj voľnejšie, ale prekážať by nemalo. Hlavne sa musíte cítiť dobre, to majte na mysli aj počas cvičenia.

Lucie Rejdová

Byť členom Top4Running Club sa oplatí

S nami budeš vždy rýchlejší. Pridaj sa do nášho vernostného programu a čerpaj veľa skvelých výhod.

Pridaj sa do klubu