Ako behať v lete

Ako behať v lete

20. 6. 2020 5 min. čítania

Behanie v horúcich letných dňoch má svoje špecifiká a je dôležité na ne brať ohľad, aby ste nehazardovali so svojím zdravím.

Behanie v horúcich letných dňoch má svoje špecifiká a je dôležité na ne brať ohľad, aby si nehazardoval so svojím zdravím.

Letné dni bývajú na prvý pohľad ako stvorené k vybehnutiu do prírody či ulíc. Slniečko človeka nabíja energiou a nenechá ho sedieť doma. Športovanie v horúcich dňoch prináša však aj svoje negatíva, ktorým je potreba zavčas predchádzať. Aby to neskončilo v žiadnom maléri, prinášame ti zopár špeciálnych rád:

1) Dostatočná hydratácia

Väčšina z nás zanedbáva pitný režim aj počas bežného pracovného dňa. Telo je dehydrované, ale často to ani nespoznáme. Prejavy sa začnú objavovať, až keď sa človek rozbehne. To už je ale neskoro začať čokoľvek doháňať. Príjem tekutín musí byť rovnomerný v priebehu celého dňa. Nestačí sa len pred tréningom poriadne napiť. Príjem veľkého množstva tekutín naraz iba preťaží obličky, ktoré vodu prefiltrujú a vylúčia z tela von. Deficit tekutín spojený so zvýšenou pohybovou aktivitou vedie k prehriatiu organizmu, celkovej dehydratácii a kolapsu organizmu. Ak vyrazíme na dlhý beh, mali by sme mať fľašku s pitím vždy so sebou.  

Svoju výhodu tu majú iontové nápoje. Dopĺňajú nielen vodu, ale aj určité množstvo energie a hlavne minerálne látky, ktoré sú zvýšeným potením vylučované o to viac.

2) Denná doba

Zásadné je si tréning dobre naplánovať a prispôsobiť sa počasiu. So správnym načasovaním tréningu pomôže predpoveď počasia. Vybiehať totiž v pravé poludnie parných dní je čistým bláznovstvom. Nielen, že nikdy nepodáš taký výkon, aký si predstavuješ, väčšinou ale tiež hazarduješ so svojím zdravím.

Ideálne je behať, ak sú teploty ešte nižšie a najlepšie v tieni. Vhodnou alternatívou sú ranné a večerné behy. Ranný výbeh ti pomôže naštartovať sa do celého dňa, poriadne sa prebudiť a hneď ráno sa rozhýbať. Nie každý je však schopný si ráno privstať. Pre týchto spáčov sú zase lepšie večerné tréningy, kedy si naopak vyčistí hlavu po práci, odreagujú sa a zrelaxujú. Nikdy však nie je dobré uchyľovať sa ku stereotypom, preto odporúčam to nakombinovať, niekedy vyraziť ráno, inokedy večer.

Pokud jen máte možnost vyrazit do přírody, neváhejte a vyběhněte.

3) Prostredie

Letné slniečko dokáže mesto a asfalt pekne rozohriať. Aj keď už nie je pravé poludnie, vie rozpálené mesto ešte pekne žiariť. Beh po žeravom asfalte spôsobuje pľuzgiere a otlaky na chodidlách. Tiež dýchanie v prašných a suchých uliciach je oveľa ťažšie.

Lepšou voľbou je vybehnúť do prírody či do parku. Stromy a zeleň dokážu vytvoriť oveľa viac tieňa a oveľa príjemnejší vzduch na dýchanie. Behanie po lesných cestičkách je aj oveľa šetrnejšie ku kĺbom a väzom. Ak len máš možnosť vyraziť do prírody, neváhaj a vybehni.

4) Vhodné oblečenie a vybavenie

Svoju úlohu hrá tiež oblečenie, ktoré by malo byť vždy funkčné a určené pre šport. Takéto zvršky oveľa účinnejšie odvádzajú pot od tela, zabraňujú jeho prehriatiu a celkovému kolapsu organizmu. Niektoré ho dokonca aj aktívne chladia. Na dlhšie behy je lepšie mať so sebou ruksak s väčšou zásobou vody. Zrak pred agresivním slnkom ochránia športové okuliare.

Článok vznikol v spolupráci s Janou Kunčickou, bežeckou trenérkou a výživovou špecialistkou.